با انواع سوله و نکات مهم در سوله سازی آشنا شویم

سوله عبارت است از یک سازه سقف دار به صورت تک واحدی که در مکان های مختلف با کاربری متفاوت نصب می شود. سوله ها اغلب با استفاده از پنل های فلزی که از آلیاژ سبک و در برخی موارد مواد کامپوزیتی ساخته شده اند در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از متداول ترین انواع مدل های سوله، سوله های صنعتی است. بیش از ۹۰ درصد از محوطه های صنعتی با استفاده از انواع سوله صنعتی ساخته شده اند. این تجهیزات در انواع و مدل های مختلف طراحی می شوند و به نوعی می توان گفت بسیاری از سوله های صنعتی و غیر صنعتی که با شکل های مختلف مشاهده می کنید به صورت سفارشی سازی در کارخانه طراحی و ساخته می شوند.

  از چه موادی در سوله سازی استفاده می شود؟

در صنعت سوله سازی از مواد مختلفی نظیر فلزات، ورق های آلیاژی، چوب، پلاستیک و پلیمرهایی نظیر وینیل، پی وی سی و پلی اتیلن استفاده می شود. ورق های فولادی گالوانیزه، ورق های آلومینیومی یا تلفیقی از این دو برای ساخت انواع سوله سبک و مقاوم مورد استفاده قرار می گیرد. سوله ها برای مکان های تولیدی صنعتی، سوله های مخصوص برگزاری کارگاه، آشیانه هواپیماها، ساخت محوطه انباری برای ویلاها، ساختمان ها و همچنین سوله ها در دانشگاه به کار می رود.

یکی از انواع پلیمرهایی که در ساخت سوله مورد استفاده قرار می گیرند، پلی وینیل کلراید یا pvc و همچنین پلی اتیلن ها هستند. البته استفاده از مواد پلیمری در ساخت سوله، ارزان تر از مواد فلزی و آلومینیومی، تمام خواهد شد. سوله سازی با استفاده از پلیمرهای پلی اتیلن، یک محصول را تولید می کند که در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید، پایداری زیادی دارد و همچنین در برابر تغییرات شرایط محیطی بادوام می باشد.

از سوله هایی که با چوب ساخته شده اند، کمتر در صنایع استفاده می‌شود. این سوله ها برای مراکز گردشگری یا ویلاها و اماکن تفریحی مناسب هستند. شکل و ابعاد و اندازه های ساخت سوله بسته به نیاز مشتریان به صورت سفارشی و یا با استفاده از پنل های استاندارد در کارخانه اجرا می گردد.

سوله قوسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از انواع سوله هایی که در کارخانه های سوله سازی تولید می شود، انواع سوله قوسی است. همانطور که از نام این سوله ها می توان فهمید، سوله های قوسی به صورت یک سوله با سقف قوسی، گنبد شکل ساخته می شوند. ارتفاع و میزان انحنای سقف در این نوع سوله ها اهمیت زیادی دارد. برای طراحی سازه های سوله قوسی معمولاً از طرح‌های دقیق که با استفاده از نرم افزارها طراحی شده اند استفاده می شود. از این سوله ها برای حوزه‌های صنعتی، آشیانه هواپیماها، محوطه های نظامی، صنایع کشاورزی و گلخانه ای، ورزشگاه ها و غیره استفاده می شود.

 ویژگی انواع سوله چیست؟

انواع سوله سبک، سوله قوسی، سوله های صنعتی و سوله هایی که به منظورهای مختلف در مکان های متفاوت نصب می‌شوند باید از دوام، استحکام و طول عمر بسیار بالا برخوردار باشند. این سوله ها به منزله یک بنا تلقی شده، به این دلیل باید برای ساخت آن دقت و ظرافت خاصی رعایت گردد. سوله ها از نظر پایداری در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی نظیر باد، بارندگی، طوفان و اشعه خورشید باید مقاومت خوبی داشته باشند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *