مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس

مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس

مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس

امروزه بلوک های هبلکس که از انواع بلوک بتنی مدرن محسوب می شود، در کارهای عمرانی بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. این نوع بلوک ها ظاهری شبیه به بلوک های سیمانی دارد و همچنین شبیه به آجر متخلخل بوده که می تواند صدا و هوا را در خود حبس کرده و تحت عنوان یک عایق عمل کند. در این مقاله ما به مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس  می پردازیم.

بلوک هبلکس چیست ؟

یک نوع بلوک ساختمانی می باشد که به علت وجود مقداری سیلیس در ساختارش، درجه ی ذوب بالایی دارد که همین ویژگی سبب شده علاوه بر عایق صدا، عایقی برای آتش سوزی نیز باشد. از مهم ترین ویژگی هایی که باعث برتری بلوک هبلکس نسبت به دیگر مصالح سنتی شده است ، وزن کم آن ها، جذب پایین آب در بلوک هبلکس، مقاومت بالا و عایق بودن آن ها می باشد.

تفاوت بلوک های ساختمانی با یکدیگر :

به طور کلی بلوک ها نقش مهم و موثری در مقاومت ساختمان سازه ی ما ندارد و فقط به عنوان پر کننده در قسمت هایی از ساختمان محسوب می شود. اما در عین حال باید انواع بلوک ها فشار ناشی از عبور و مرور و بتن ریزی را تحمل کنند. بلوک ها انواع مختلفی دارند که مورد توجه ترین آن ، بلوک هبلکس می باشد.

مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس  :

بلوک پیشرفته هبلکس، به علت کاربرد پودر آلومینیوم و سیلیس در آن ، عایق بسیار خوبی برای آتش بوده و باعث کاهش تبادل صوت و حرارت با بیرون می شود و نسبت به بلوک های دیگر وزن کمی داشته که در نتیجه وزن مرده ی ساختمان نیز کاهش می دهد. از دیگر برتری های بلوک هبلکس با انواع بلوک های ساختمانی دیگر این بوده که در حمل و نقل دچار شکستگی نمی شود و پرتی ندارد.

در مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس  متوجه طرز استفاده بلوک هبلکس با دیگر بلوک های ساختمانی می شویم ؛ چرا که بلوک های مدرنی که در کارخانه تولید می شوند، نصب و کاربرد آسان تری در برابر بلوک های کوره ای و دست ساز دارند .

در ادامه به مقایسه بلوک هبلکس با بلوک سیمانی و بلوک سفالی می پردازیم :

مقایسه بلوک هبلکس با بلوک سیمانی :

وزن کمتر بلوک های هبلکس نسبت به بلوک های سیمانی باعث کاهش وزن سازه می شود . این بلوک ها با تکنولوژی جدید و پیشرفته براساس کاربرد سیلیس در آن به عنوان ماده ی غیر قابل اشتعال، در کاخانه ساخته  می شوند. با روی کار آمدن این نوع بلوک ها ، بلوک های دیگر به تدریج از میان حذف شدند!

این بلوک ها در هر مکانی که از آن ها استفاده شود نقش عایق صوتی و حرارتی را ایجاد می کنند اما نکته ی قابل توجه این است که اگر از ملات ماسه و سیمان برای چسباندن این نوع بلوک استفاده شود ،  عایق بودن بلوک های هبلکس را کاهش می دهد . اما اگر از چسب بلوک استفاده شود این مشکل رفع می شود چرا که این چسب با موادی چون سیمان و پلیمر و مواد شیمیایی می باشد و قدرت چسبندگی بالایی دارد و غیر قابل اشتعال می باشد .

در مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس می توان به مقایسه بلوک هبلکس با بلوک سفال پرداخت که در زیر به صورت جزیی آورده ایم :

از نظر وزنی ، بلوک هبلکس سبک ترین نوع بلوک می باشد که وزن مخصوص آن 500 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد ولی بلوک سفالی دارای وزن مخصوص 600 کیلوگرم بر مترمکعب می باشد . تفاوت در ابتدا کم به نظر می رسد ولی وزن نهایی ساختمان را بسیاز تغییر می دهد ! همین وزن کمتر باعث مقاومت بالا در مقابل زلزله می شود .

بلوک هبلکس مقاومت فشاری بالاتری نسبت به بلوک سفالی دارد که این خودش از شاخص های مهم کیفیت مصالح ساختمانی می باشد . مقاومت فشاری بلوک هبلکس 5/3  و بلوک سفالی 3 نیوتون بر میلی متر مربع می باشد .

بلوک هبلکس مقاوم ترین بلوک ساختمانی در برابر آتش سوزی می باسد که می تواند چیزی تا حدود سه برابر بلوک سفالی در مقابل آتش از خود مقاومت نشان دهد.

بلوک هبلکس می تواند چیزی در حدود 50 دسی بل و بلوک سفالی در حدود 28 دسی بل صدای بیرون را جذب کند و همچنین ضریب انتقال حرارت در بلوک هبلکس 12/0 و در بلوک سفالی1/1 می باشد که سبب خنک شدن راحت خانه در تابستان می شود. همچنین با انرژی مصرفی کمتری خانه در زمستان گرم شود.

سخن آخر

مقایسه انواع بلوک ساختمانی با بلوک هبلکس نشان می دهد که از هر لحاظ بلوک هبلکس نسبت به بلوک های دیگر برتری دارد لذا به همین دلیل قیمت بلوک هبلکس مورد توجه همه ی کسانی که در کار ساخت وساز هستند، قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *